Р.ОЮУН
“Зууны мэдээ” сонин салбар, салбарын тэргүүлэгчид, шинийг санаачлагчдыг “Leaderships forum” буландаа урьж, Монгол Улсын хөгжлийн гарц, боломжийн талаар ярилцаж тэдний сонирхолтой шийдэл, санаануудыг уншигчиддаа хүргэдэг билээ. Энэ удаагийн зочноор Морин хуурын чуулгын ерөнхий удирдаач, Соёлын тэргүүний ажилтан, хөгжмийн зохиолч Д.Түвшинсайханыг урилаа.
Мэргэжлийн түвшинд бичсэн хөгжмийн бүтээл дутагдаж байна
-Морин хуур их онцлогтой хөгжим. Бид үндэсний соёл, урлагийг өвлүүлэн цааш дамжуулж үлдээх хариуцлагатай үүрэг хүлээсэн хүмүүс учраас морин хуурыг дэлхийд таниулан сурталчлах ажлыг Ардын жүжигчин, нэрт сурган хүмүүжүүлэгч Ц.Батчулуун багш маань өндөр түвшинд хүргэсэн гэж боддог. Байгуулагдаад 27 жил болохдоо дэлхийн 30 гаруй орноор явсан байна. Энэ хугацаанд их дэвшил олсон. Морин хуурт зориулсан зохиол, бүтээл, морин хуурт зориулж бичсэн хөгжмийн зохиолчдын морин хуурын талаарх ойлголт, хөгжимчдийн чадвар нэлээн өндөр түвшинд хүрсэн гэж болно. Цаашид илүү хөгжих боломжтой. Хийл шиг дөрвөн утастай хөгжим биш хоёр чавхдастай, хөндий дардаг хөгжим учраас тодорхой хүндрэл бий. Тиймээс бүх талаас нь арга гаргалгааг нь олох гээд хичээж байна. Морин хуурын чуулгад зориулсан бүтээл үндсэндээ Н.Жанцанноров, Б.Шарав гээд хязгаарлагддаг. Монголыг илэрхийлж, дэлхийн түвшинд гаргачихаар бүтээлүүд тэр бүр төрөхгүй байна. Сүүлийн үед Ш.Өлзийбаяр, Цэн.Эрдэнэбат гэсэн хөгжмийн зохиолч орж ирж байна. Консерваторид хөгжмийн зохиолч бэлдэж байгаа, мөн рок попын хөгжмийг компьютерээр хийдэг залуус олон бий. Тухайлбал, төгөлдөр хуурч Б.Чинбат, Б.Одбаяр гэсэн залуус байна. Эднээс энэ хөгжим бол яах аргагүй Азийн буюу Монголын хөгжим байна гэж танигдахаар үндэсний онцлог шингэсэн, орчин цагийн шаардлага хангаж Морин хуурын чуулгын урын санд нийцэхүйц хөгжим зохиогоод өг гэсэн шаардлага тавьж байгаа. Ганц Морин хуурын чуулга гэлтгүй Үндэсний их найрал хөгжим ч юм уу, симфони найрал хөгжимд монгол хөгжим байна гэж танигдахаар хөгжим бичээд өгвөл өөрсдөө ч гэсэн ур чадварын хувьд амархан ахиж хөгжөөд явна шүү дээ. Монголын хөгжмийн гол онцлог бол тансаг, аялгуулаг байдаг. Гэхдээ бид одоо хэт аялгуулаг гэхээсээ илүү хөгжимчдийнхөө ур чадварыг дээд зэргээр шавхсан, жинхэнэ хөгжмийн боловсролыг үзэгчдэд олгох хөгжим рүү хандаж эхэлж байгааг хэлэх ёстой. Манай хөгжимчид үнэхээр мэргэжлийн талд их өндөр түвшинд оччихсон учраас эднийгээ улам цааш нь эрчлэх гол хөшүүрэг нь мэргэжлийн өндөр түвшинд бичсэн хөгжмийн бүтээл байгаа юм.Монгол Улсад мэргэжлийн дуугаралттай театр хэрэгтэй
-ОХУ-ын Санкт-Петербург хотын алдарт Капелла театрт “Монголын соёлын өдрүүд”-ийг жинхэнэ цогцоор нь хийхийг харлаа. Энэ арга хэмжээнд Монгол Улсын филармонийн Морин хуурын чуулга, Монголын үндэсний урлагийн их театрын бүжигчид, Дуурь, бүжгийн эрдмийн театрын уран бүтээлчид анх удаа хамтарсан тоглолт хийж цаг хагасын турш үзэгчдийг нь байлдан дагуулсан. Оросын хаадын тайз гэгддэг Капелла театрын барилга 150 гаруй жилийн настай. Энэ театрын тайзнаа гарахад ямар нэг бичлэг, микрофон ашигладаггүй. Зөвхөн хөгжимд суурилсан бүтээлд зориулагдсан тайз нь Оросын ард түмний нандигнан хайрладаг ариун тайз. Энэ тавцан дээр гарч зогсох нь тийм амар олдохгүй. Дуу, хөгжим нь ялгарч сонсогддог, акустикаа зөв тооцож, цэвэр төгс гүйцэтгэлийг шаарддаг. Монгол Улсад мэргэжлийн дуугаралттай ийм театр хэрэгтэй байна. Монголд Үндэсний урлагийн их театр баръя гэж Ерөнхий сайд хэлсэн. Үүнийг барихад зөв хяналт тавих хэрэгтэй. Яагаад гэвэл хамгийн урд болон хойно сууж байгаа хоёр хүний чихэнд ижил түвшинд дуу авиа хүрч байх ёстой. Үзэж байгаа хүнийхээ эрүүл мэндэд ч гэсэн эерэг байх ёстой. Үндэсний театрыг яг л стандартынх нь дагуу барих хэрэгтэй. Төв аймгийн театр гэхэд зүгээр байшин л барьсан байгаа юм. Мэргэжлийн театр гэдэг чинь тайзнаас дуугарах дуугаралтаас өөр тустай ойлголт байх ёстой. Монголд мэргэшсэн, сайн дурын хоёр нийлчихлээ. Шинжлэх ухаанжсан хэлбэрийг нь хаячихсан. Урлаг гэхээр зүгээр нэг хөгжимддөг, гараад дуулж, бүжиглэдэг гээд ойлгочихсон. Хөгжмийн урлаг гэлтгүй бүх салбар даяарчлалд хамрагдаж байгаа энэ үед бид зөвхөн Чингисээ яриад, ахуйгаа гайхуулаад омогшоод сууж болохгүй. Одоо бүгд цээжээ дэлдэхээ болиод жаахан бодож, суумаар байна. Дэлхийн хөгжмийн урлагийн хурдтай монголчууд эн зэрэгцэж яваа шүү гэдгийг харуулмаар байна. Манай ардын урлаг бол сонгодог урлаг. Үүнийгээ гадаадад зөв сурталчлах хэрэгтэй. Аливаа улс орон урагш тэмүүлж, ирээдүй рүүгээ явдаг. Гэтэл бид өнгөрсөн түүхээ санагалзан дурсаж, ухрах маягийн хандлага их гаргадаг. Тухайлбал, бид морин хуураа үүрээд найр хэсээд дуулж, хуурдаад яваад байвал ямар байх вэ. Үүнийг бодох л хэрэгтэй. Бид орчин үеийн Монгол харагдмаар байна шүү дээ.Блиц:
Мэргэжил: Морин хуурч Боловсрол: Хөгжим, бүжгийн коллежийн Морин хуурын ангийг 1994 онд тусгай дунд, 2008 онд бакалавраар төгссөн. Ажлын туршлага: Морин хуурын чуулгад 1994-2007 он хүртэл морин хуурч, 2007-2015 онд удирдаач, 2015 оноос хойш Ерөнхий удирдаачаар ажиллаж байна.