С.УЯНГА
“Зууны мэдээ” сонин салбар, салбарын тэргүүлэгчид, шинийг санаачлагчдыг “Leaderships forum” буландаа урьж, Монгол Улсын хөгжлийн гарц, боломжийн талаар ярилцаж тэдний сонирхолтой шийдэл, санаануудыг уншигчиддаа хүргэдэг билээ. Энэ удаагийн зочноор “Максима медиа” ХХК-ний гүйцэтгэх захирал З.Энхжаргалыг урилаа.
ТЕЛЕВИЗ ҮЗЭЛТИЙН СУДАЛГАА ЗАР СУРТАЛЧИЛГААНЫ ХАНШИЙГ ТОГТООХ ҮҮРЭГТЭЙ
-“Максима медиа” компани 2012 онд Английн “Кантар медиа”-тай хамтран пиплметр технологи ашиглан дэлхийн стандартын Телевиз үзэлтийн судалгааг Монголд анх удаа нэвтрүүлсэн. Манай гол хэрэглэгчид бол сурталчилгаа нийлүүлэгчид болон телевизүүд юм. Медиа бизнес бусад салбараас ялгаатай. Уламжлалт медиа хэрэгсэл дундаа телевиз нь үзэгч, сонсогчийн танин мэдэх, хөгжин цэнгэх хэрэгцээгээр дамжуулан орлогынхоо ихэнхийг төвлөрүүлдэг. Тэгэхээр зар сурталчилгаа эсвэл контентийг хэр олон хүнд хүргэх эсэхээс орлого нь шууд хамаардаг гэж хэлж болно. Тиймээс телевизийн бизнес үүссэн цагаасаа үзэгчээ судлах, хэмжих, ойлгох хэрэгцээ байсан. Япон, Англи, Канад зэрэг орнуудад телевиз байгуулагдсан цагаас л үзэгчийн хэмжилт хийгдэж эхэлсэн байдаг. Телевизийн контентийн хэрэглэгчийн тоог гаргах тийм ч хялбар биш. Технологийн шийдэл, салбарын тоглогчдын зөвшилцөл, харилцан ойлголцлыг шаарддаг учраас дэлхий дээр телевиз үзэлтийн судалгааны хэмжилт хийдэг компани олон байдаггүй. “Максима медиа”-гийн судлаачид 2016 онд дэлхийн 35 орны телевиз үзэлтийн хэмжилтийн туршлагыг харьцуулсан. Судалгаанаас харахад улс орнууд телевизийн хөгжлийн процессдоо харилцан адилгүй замналыг туулж ирсэн ч олон улсын хэмжээнд телевиз үзэлтийн хэмжилтэд баримтлах үндсэн зарчмууд ижил. Дэлхийн Зар сурталчилгаа нийлүүлэгчдийн Холбооны медиа зөвлөлөөс 2011 онд гаргаснаар ил тод, шударга, бүх оролцогчдод нээлттэй. Хэмжилт хийх судалгааны байгууллагууд өөрчлөгдөж болох ч нэг зах зээл дээр нэг л байна гэж үзэж тендерээр зохицуулдаг. Мөн олон улсын технологи, стандартын дагуу байна. Харин телевиз үзэлтийн судалгаа медиа салбартаа хэд хэдэн гол үүргийг гүйцэтгэдэг. Тухайлбал, телевиз болон зар сурталчилгаа нийлүүлэгчдийн хоорондын харилцааг зохицуулах буюу адилтгавал Төвбанк шиг зар сурталчилгааны ханшийг тогтоох үүрэгтэй байдаг. Мөн телевизийн салбарын засаглалыг хэрэгжүүлэх, зах зээлийн эрүүл өрсөлдөөнийг бий болгож, тоглогчдын дунд зах зээлийн тоглоомын гол дүрэм болж өгдөг. Түүнчлэн телевиз үзэгчээ ойлгох, программ, контентын бодлогоо сайжруулах чухал хэрэгсэл болдог. Нөгөө талаас телевиз үзэлтийн судалгаа нь сурталчилгаа нийлүүлэгчдэд зорилгодоо хүрэхэд зайлшгүй шаардлагатай мэдээллийг өгдөг. Монголд энэхүү судалгаа долоон жил гаруй хийгдсэн учраас телевизийн зах зээлд эерэг өөрчлөлтүүд гарсан. Замбараагүй, зохицуулалтгүй явж ирсэн Монголын телевизийн салбарт зах зээл гэдэг утгаараа дэвшил болсон юм. Зар сурталчилгаа нийлүүлэгчид, тэрдундаа үндэстэн дамнасан, гадаадын зар сурталчилгаа нийлүүлэгчид телевиз үзэлтийн судалгааны мэдээллийг ашиглаж эхэлснээр телевизийн зах зээл дээр зар сурталчилгааны мөнгө хуваарилагдаж эхэлсэн. Нөгөө талаасаа телевизүүд рейтингийн төлөө өрсөлддөг, үзэгчийн зан төлөвийг судалдаг болж, үзэгчийн таалалд нийцсэн контент хийж эхэлсэн нь маш чухал юм. Гэтэл одоог хүртэл зар сурталчилгааны “ханшийг” тогтоох гол үүргээ телевиз үзэлтийн судалгаа гүйцэтгэж чадахгүй л байна. Зар сурталчилгааны үнэлгээ GRP системд орвол телевизүүд контентоо үнэлүүлж, зах зээлээс илүү мөнгө татах боломж үүсэх юм. Цаашлаад контентын үнэлэмжийг өсгөж, чанарыг сайжруулах механизм ажиллаж эхэлнэ. Телевиз үзэлтийн судалгааны зохицуулалтын бас нэг үүрэг Монголд огт хэрэгжээгүй. Нэг талаасаа Монголын телевизийн зах зээл жамаараа хөгжсөнгүй. Харин эсрэгээрээ өөрийн далд хүчээр буюу эздийн татаас, улс төрийн нөлөөллөөр явж ирлээ. Төр, салбарын зохицуулах байгууллага нь ч хүртэл энэ салбарын засаглалыг хэрэгжүүлж чадахгүй байна.ТЕЛЕВИЗ ҮЗЭЛТИЙН СУДАЛГААНЫ ХЭРЭГЛЭЭГ ХУУЛЬЧИЛЖ ШИЙДВЭР ГАРГАЛТАД АШИГЛАХ ХЭРЭГТЭЙ
-Өнөөг хүртэл бараг зохицуулалтгүй, замбараагүй явж ирсэн телевизийн салбар Өргөн нэвтрүүлгийн хуультай болох гэж байгааг дэмжиж байна. Төрийн зүгээс улс үндэстний эрх ашгийг хамгаалах, соён гэгээрүүлэх, хүүхэд хамгаалах үүргийг хүлээлгэх, үндэсний контентыг хөгжүүлэхээс гадна зах зээлийн орчныг нь зөв, шударга, үр ашигтай байхад нь дэмжлэг үзүүлдэг туршлага бусад улс оронд түгээмэл байдаг. “Максима медиа”-гаас 2016 онд “Телевизийн салбарын зах зээлийн зохицуулалтад гүйцэтгэх үзэгчийн судалгааны ач холбогдол, үүрэг” судалгаа хийсэн. Газар зүйн байрлал, улс төрийн тогтолцоо, үндэсний онцлог зэргийг харгалзан 28 улсыг авч үзэхэд төрийн зохицуулалт телевиз үзэлтийн хэмжилтэд оролцох талаас нь гурав ангилж болохоор байна. Телевиз үзэлтийн судалгаанд төрийн оролцоо хүчтэй орнуудын хувьд энэхүү судалгааг төр өөрийн зохицуулагч байгууллага эсвэл төрийн болон ОНТВ-ээр дамжуулан санаачлан эхлүүлдэг, гардан хэрэгжүүлдэг туршлага байна. Хоёрдугаарт, төрийн оролцоо дунд зэрэг орнууд телевиз үзэлтийн судалгааны хэрэглээг хуульчилдаг. Мөн үр дүнг нь медиа зохицуулалт, салбарын засаглалын хэрэгжүүлэлт, шийдвэр гаргалтад ашигладаг. Салбарын зохицуулалттай холбоотой шийдвэрт өрсөлдөөний зохицуулалт, нийгмийн цөөнх, хүүхдүүд гэх мэтийн хувьд медиа контент хүлээн авах нөхцлийг бүрдүүлэх гэх зэргийг дурдаж болно. Харин төрийн оролцоо сул АНУ зэрэг орнууд телевиз үзэлтийн судалгааны мэдээллийг цэвэр арилжааны шинжтэй гэж үзээд хувийн компанид даатгадаг. Улс орнуудын жишээг харахад эхлээд төрийн оролцоо хүчтэй байснаа дараа нь телевиз үзэлтийн хэмжилтийг олон нийтийн байгууллага, холбоод руу шилжүүлэх байдлаар явсан түгээмэл түүх харагдаж байгаа юм. Манай Монголын медиа салбарын нөхцөл байдалд хоёр дахь хэлбэр буюу телевиз үзэлтийн судалгааны хэрэглээг хуульчилж үр дүнг нь медиа зохицуулалт, салбарын засаглалын хэрэгжүүлэлт, шийдвэр гаргалтад ашиглах хэлбэр илүү тохиромжтой юм. Үзэгчийн эрх ашгийг хамгаалах шаардлагаар сурталчилгааны хугацааг хязгаарлах нь олон улсад түгээмэл байдаг. Ихэвчлэн нэг цагт дамжуулах хугацаа 9-15 минут байдаг. Манайд одоо Харилцаа холбооны зохицуулах хорооны нөхцөл шаардлагаар сурталчилгааны хугацаа цагт 15 минут байх шаардлага тавьж, хяналт хийдэг. Гэхдээ хэтрүүлэх нь их. Энэ заалтыг хуульчилж, хариуцлага хүлээлгэдэг болох нь зөв. Хугацаагаар хязгаарлах нь телевизийн сурталчилгааны үнэ цэнийг өсгөх хөшүүрэг болно гэж үздэг ч хэт олон сувагтай манай нөхцөлд боломжгүй. . Телевиз, сошиал медиа өөр өөрийн онцлогтой. Тэгэхээр телевизүүд онцлогоо сайн судалж, түүнээ давуу тал болгон ашиглах хэрэгтэй. Одоохондоо сурталчилгааны зах зээлд телевиз давамгай байгаа ч цаашид онлайн медиа, сошиал медиа давамгайлахыг үгүйсгэхгүй. Сошиал медиад тухайн хэрэглэгч юу сонирхож, юу үзэж байгаад нь анализ хийгээд, сонирхдог чиглэлийнх нь сурталчилгааг харуулдаг болж байна. Телевизийн хувьд том дэлгэцтэй, гэр бүлээрээ үздэг онцлогоор урлаг спортын томоохон эвентүүдийн шууд дамжуулалт, реалити шоу, цуврал кино зэрэг контентууд сайн хөгжиж байна. Одоохондоо сурталчилгааны зах зээлд телевиз давамгай байгаа ч цаашид онлайн медиа, сошиал медиа давамгайлахыг үгүйсгэхгүй. Олон нийтийн санаа бодлын судалгаанаас харахад үзэгчид сошиал медиагаас илүү телевизийн мэдээнд итгэдэг.Блиц:
Мэргэжил: Социологич Боловсрол: Моксвагийн Ломоносовын их сургуулийг социологич мэргэжлээр. Ажлын туршлага: 1995-1996 онд: МУИС-д багш 2015 оноос: “Максима Консалтинг” ХХК-ийн үүсгэн байгуулагчдын нэг.