
Д.ОЮУНЧИМЭГ
“Зууны мэдээ” сонин салбар, салбарын тэргүүлэгчид, шинийг санаачлагчдыг “Leaderships forum” буландаа урьж, Монгол Улсын хөгжлийн гарц, боломжийн талаар ярилцаж байгаа билээ. Тэдний сонирхолтой шийдэл, санаануудыг уншигчиддаа хүргэж байна.Энэ удаагийн зочноор Р.Отгонтулгыг урилаа.
МЭДЭЭЛЛИЙН ТЕХНОЛОГИЙН СУУРЬ ТАВИГДСАН
-Монгол Улсын хөгжлийг түүчээлэх боломж олон салбарт бий. Мэдээж хөдөө, аж ахуй, газар тариалан, хөнгөн үйлдвэрлэл, уул уурхай гээд бид уламжлал болгон хөгжүүлж ирсэн салбаруудыг нэрлэж болно.
Нөгөөтэйгүүр, мэдээлэл, технологийн салбарыг хөгжүүлэх боломж бидэнд бий. Гэхдээ манай улс энэ салбарыг бүрэн ашиглаж чадахгүй байгаагийн дээр итгэдэггүй. Энэ салбарыг хөгжүүлэн улсынхаа хөгжилд түүчээлэх салбар болгосон бодитой жишээг АНУ харуулж чадсан. Тус улсад дэлхийн хэмжээний корпорациуд технологийн салбарын хөгжлийг тодхон харуулж байна. Монгол Улсын хувьд сүүлийн найман жилийн хугацаанд мэдээллийн технологийн дэд бүтцийг нь хөгжүүлсэн. Нийт орон нутгийн 98 хувьд технологийг нэвтрүүлэх шугамаа бүрдүүлсэн. Өөрөөр хэлбэл, хүн бүр ухаалаг утас хэрэглэж байна. Нийслэлийн иргэдийн 55 хувь нь гэртээ суурин компьютер, интернэтийн сүлжээтэй болсон. Түүнчлэн судалгаанаас харахад Е-баримтыг 800 мянга гаруй хүн программ хангамжийн төвшинд ашиглаж байгаа юм. Нөгөө талаас нь харвал, программ хангамж ямар төвшинд байгааг харж болно. Энэ чиглэлээр үйл ажиллагаа явуулж, ашиг олж буй аж ахуйн нэгж бараг байхгүй. Гэвч энэ салбарыг хөгжүүлвэл, бизнес талаасаа ашигтай ажиллах боломжтой гэдгийг НӨАТУС-ийн төсөлтэй хамтран ажилласан кассын машины хөгжүүлэлт хийж байгаа компаниудыг нэрлэж болно. Өөрөөр хэлбэл, суурь хураамжаараа санхүүждэг, тогтмол орлоготой модельтой болсон юм. Анх НӨАТУС-ийг нэвтэрч байхад Монгол Улсад 30 хүрэхгүй программ хангамжтай касстай байсан бол өдгөө 120 гаруй кассын программ хангамжийг хөгжүүлсэн байгаа юм. Түүнчлэн томоохон компаниуд байгууллагад зориулсан программыг хөгжүүлдэг.
МЭДЭЭЛЛИЙН ТЕХНОЛОГИ БА ТООН МЭДЭЭЛЭЛ
-Технологийн салбарыг хөгжүүлэхэд төрийн оролцоо чухал. Үүний тулд улсаа удирдаж байгаа улстөрийн албан тушаалтнууд мэдээллийн технологийн ойлголтыг сайтар авсан байх шаардлагатай. Ингэснээр энэ салбарын давуу тал, хүчийг хэрхэн ашиглаж улсын хөгжилд нөлөөлөх үзүүлэлт болгоход анхаарах хэрэгтэй. Жишээлбэл, НӨАТ-ын системийг дөчин монгол инженер хөгжүүлсэн. Мэдээж хамтарч ажилласан олон байгууллагын оролцоотойгоор төсвийн орлогыг 1.4 их наяд төгрөгөөр нэмэгдүүлсэн шүү дээ. Хамгийн гол нь технологийг зөв ашигласан учраас сайн үр дүн гарч байгаа юм.
Мэдээллийн технологи гэдэг “бүртгэл” гэсэн үг. АНУ-ын бүхий л салбарынх нь мэдээлэл статистик тоогоор илэрхийлэгддэг. Тэрхүү тоон үзүүлэлтээр тухайн хүнд үнэлгээ өгч санхүүжүүлдэг тогтолцоотой. Жишээлбэл, тухайн ажилтан ажлын цагтаа ямар ажил хийснийг нь бүртгэлжүүлдэг программыг компьютерт нь суурилуулсан байна. Ингэснээр хэдэн цаг фэйсбүүкт орсон, тэр нь ажилтай нь холбоотой байсан эсэх, ажлын бүтээмжид хэрхэн нөлөөлсөн зэргийг тодорхойлно. Энэ мэтчилэн бүхий л мэдээллийг нь нэг бүрчлэн бүртгэнэ. Түүнийг үндэслэн цалинг нь тооцдог. Өөрөөр хэлбэл, нийгэм, эдийн засгийн бүхий л мэдээлэл бүртгэлд тулгуурлан статистикаар илэрхийлэгдэж байгаа нь бодит үнэлэмжийг бий болгоход чухал нөлөө үзүүлдэг хэмээн судлаачид тайлбарласан байдаг.
БҮРТГЭЛИЙН МЕХАНИЗМ БА ШУДАРГА АЖИЛЛАХ ТОГТОЛЦОО
-Манай улсын хувьд мэдээллийн технологийг ашиглан дэвшил гаргах боломж бий. Зөв бүртгэлийн механизмтай болсноор статистикийг хуурах боломжгүй учраас шударга ажиллах нөхцөл бүрдэнэ. Тухайлбал, технологийн давуу талыг ашиглан ажил хийж байгаа хүмүүсийн үзүүлэлтээр үнэлгээ өгдөг болсноор хэн нэгэнтэй барьцах шаардлагагүй болно. Түүнчлэн хэн нэгнийг юу ч хийхгүй байж бусадтай ижил хэмжээний цалин авч байна гэж хардах ч хэрэггүй болох юм. Учир нь манай улсын төрийн албан хаагчдыг ажлын цагийг үр бүтээлгүй өнгөрүүлдэг, хэтэрхий данхар бүтэцтэй гэх мэтчилэн шүүмжлэл гардаг. Тэгвэл төрийн байгууллагаас эхлээд бүхий л компьютерт нь программ суурилуулах хэрэгтэй. Ингэснээр тухайн ажилтан өдрийн турш ямар сайтаар орсон, ямар мэдээлэл боловсруулсан, хэдий хэмжээний документ бэлдсэн, хэдэн мэйл явуулсан. Түүнчлэн албаны утсаар хэдэн минут ярьсан, түүнээс хэдэн хувь нь хувийн чанартай байсан бэ гэх мэтчилэн нарийн мэдээллийг харж болно. Энэ мэтчилэн программ хангамжийн салбараа хөгжүүлж улсынхаа хөгжилд хөшүүрэг болгох учиртай. Нөгөөтэйгүүр аливаа байгууллагад алба хаших гэж байгаа хүний ажлын бүтээмж ямар төвшинд байгаа талаар мониторинг хийж болох юм. Ингэснээр танил тал, арын хаалга хэрэглэх боломжгүй болно. Яагаад гэвэл, тухайн ажлын байранд тэнцэх эсэх нь хэн нэгэн хүнээс шалтгаалахгүйгээр шууд тодорхойлогдоно гэсэн үг. Тэгэхээр Засгийн газар шийдвэр гарган бүх тоон үзүүлэлтийг хэрэг эрхлэх газрын мэдээллийн баазад цуглуулах боломжтой. Үүний тулд 3-4 сарын хугацаа зарцуулагдах юм. Эцсийн дүндээ төрийн албанд итгэхээ байсан ард түмэндээ бодит мэдээллийг хүргэж, “муу” нэрээ цэвэрлэж болно.
БЛИЦ Боловсрол: ШУТИС-Мэдээллийн технологийн бакалавр Хэлний мэдлэг: Англи Ажлын туршлага: 2005-2007 он Мобиком корпораци инженер 2007-2009 он Мобинет ХХК инженер 2010-2013 он Харилцаа холбоо зохицуулах хороо Ахлах мэргэжилтэн 2013-2014 Монгол Улсын Ерөнхий сайдын Мэдээллийн технологийн зөвлөх 2014-2016 он ТЕГ-ын дэргэдэх НӨАТУС хөгжүүлэх төслийн нэгжийн захирал 2016 оноос Гааль, татварын мэдээллийн технологийн төвийн Ерөнхий захирал асанТЕХНОЛОГИЙН САЛБАРТ САНХҮҮЖИЛТ ДУТАЖ БАЙНА Технологи гэдэг нь үйлдэл бүрийг бүртгэн, боловсруулалт хийж, өөрт хэрэгтэй мэдээллийг харж шийдвэр гаргахад ашиглаж болно. Төр программ хангамжийг зөв ашигласнаар тодорхой үр дүнд хүрсэн жишээ бий. Тухайлбал, Эстони улс бүх яам, тамгын газартаа технологи нэвтрүүлэн тоон үзүүлэлтийг хянадаг. Харин тэрхүү үзүүлэлтдээ зорилт тавьж, түүнийг нь бүх хүн харах боломжийг бүрдүүлсэн байдаг. Ингэснээр хүмүүсийн төрдөө итгэх итгэл гурав дахин өссөн байгаа юм. Тиймээс энэ жишээг бид улсдаа нутагшуулахын тулд монгол инженерүүдээрээ хийлгэж болно. Технологийн салбарт санхүүжилтийн асуудал тулгамдаж байна. Улсдаа дээгүүрт орох компаниуд ч хамгийн сүүлд мэдээллийн технологидоо хөрөнгө оруулдаг. Гэтэл төрийн зүгээс дийлэнх санхүүжилтээ гаднаас босгож байгаагаас улбаалан гадаадаас программ хангамж худалдан авч нутагшуулахыг оролддог. Сүүлийн 15 жилийн үйл явцаас харахад тоног төхөөрөмжийн төслүүд амжилттай болсныг хүлээн зөвшөөрнө. Харин гадны зээл тусламжаар хийсэн программ хангамжийн төсөл амжилтгүй болсон байдаг. Тэгэхээр манай улсад хамааралтай мэдээллийг хэн нэгэн гадны хүнээр зохион бүтээлгэнэ гэдэг эрсдэл. Тиймээс программ хангамжийн чиглэлээр мэргэшсэн боловсон хүчнийхээ потенциалыг ашиглах хэрэгтэй. Энэ нь улсынхаа аюулгүй байдал болоод ажлын байр нэмэгдүүлэхэд чухал алхам болно. Ер нь нийгэмд тулгамдсан, асуудал дагуулсан зүйлсийн цаана бүртгэлийн механизм байдаг. Хэрэв бүхий л мэдээллийг нэг бүрчлэн бодитоор бүртгэвэл гарах үр дүн нь эерэг байна. Жишээлбэл, эрүүл мэндийн салбарт тулгамдаж байгаа асуудлыг шийдвэрлэхийн тулд хэн нэгэн дарга тухайн эмнэлэгт очиж үзэхээс илүүтэй программ хангамж суурилуулах хэрэгтэй. Тэрхүү мэдээллийг нь бүхий л хүн харах боломжийг бүрдүүлэх ёстой. Ингэснээр ямар нэг хүнээс шалтгаалахгүйгээр санхүүжилт шаардлагатай эсэхийг статистик мэдээллээс харж болох юм. Түүнчлэн тухайн үйлчилгээнд хүн бүр өөрийн саналыг өгдөг байх хэрэгтэй. Ингэхдээ цахим гарын үсгээр баталгаажуулж, эзэнтэй болгох нь үнэлэлт өгөхөд илүү шударга байх болно. Одоогоор хүмүүсийн саналыг авч байгаа ч чухам хэн гэдэг хүн өгсөн бэ гэдэг тодорхойгүй учраас бас л хүмүүсийн итгэл төрүүлдэггүй. ЦАХИМ ЗАСАГЛАЛ БА ХУУЛЬ ЭРХ ЗҮЙН ОРЧИН -Монгол Улсад технологийг хөгжүүлэх зайлшгүй шаардлагатай. Учир нь 21 аймагт хуваагдан тархай, бутархай амьдарч байгаа тул төрийн үйлчилгээг авч буй иргэнд хүндрэл, чирэгдэл учруулахгүй байх нь чухал. Өөрөөр хэлбэл, гэртээ байгаа компьютер, эсвэл гар утсаа ашиглан төрийн үйлчилгээг авч болно шүү дээ. ОХУ-д 2020 он гэхэд нэг ч иргэн төрийн үйлчилгээг байгууллагад очиж авахгүй гэдэг ганцхан өгүүлбэрийг хуульдаа оруулан баталчихлаа. Энэ нь авлига, хээл хахуулийг арилгахаас гадна асар их хөрөнгө, үргүй зардал, цаг хугацааг хэмнэнэ. Бүр тодруулбал, технологийн дэвшлийг ашиглан мэдээллийн программаар дамжуулж төрийн үйлчилгээг хүргэх юм. Анх ТҮЦ машиныг санаачилж байх үед шүүмжлэлтэй хандаж байсан хүмүүс бий. Тухайн үед өрх бүр компьютер ашиглах болсон тул гудамжинд тавьсан машинаас тодорхойлолт авах нь юу л бол гэдэг байлаа. Гэтэл хэсэг хугацааны дараа энэ нь зөв шийдэл байсныг хүмүүс хүлээн зөвшөөрч байна. Хэдийгээр нийт өрхийн 55 хувь нь компьютертэй гэж байгаа ч үлдсэн 45 хувиа хэрхэх вэ гэдэг асуудал гарч байгаа юм. Тэгэхээр 108 ширхэг ТҮЦ машин байрлуулах уу, компьютергүй хэсгээ компьютертэй болгох уу гэдэг сонголт байсан юм. Мэдээж 108 ширхэг ТҮЦ машин нийтийн дунд байршуулах нь зардал хэмнэх боломж байлаа. Одоо энэ системийг гэрээсээ хэрхэн авч болох вэ гэдэг талд хөгжүүлэлт хийх хэрэгтэй. Манай улс цахим засаглалыг хөгжүүлэхдээ Эстони улсын хэлбэрийг ашиглах нь илүү ойр буух болов уу. Учир нь хүн амын тоо, газар нутаг гээд ижил төстэй зүйлс олон бий. КАССЫН СИСТЕМЭЭР МЭДЭЭЛЭЛ ИЛГЭЭДЭГ АНХНЫ УЛС Мэдээллийн технологийн салбарт манай залуус толгой цохиж яваа. Гэтэл түүнд нь төр засаг нь итгэхгүй байгаа нь харамсалтай юм. Бид “1111”, “ТҮЦ” машин, НӨАТ-ын системийг бий болгосон. Энэ бүгдэд монгол инженерүүд ажилласан. Тиймээс технологийн салбарт тэсрэлт хийх хэрэгтэй. Түүнийгээ дэлхий даяар сурталчлан хөрөнгө босгох эх үүсвэр болгох учиртай. Манай улс татвараа бүрэн хураахын тулд иргэдээ санхүүжүүлэх механизмыг ашиглахыг зорьсон. Ингээд НӨАТ-ын системийг хэрэгжүүлэн аж ахуйн нэгжийн худалдан авалтыг бүртгэхийн тулд кассын системд нь татварын мэдээллийн сан руу мэдээлэл илгээдэг технологийг нэвтрүүлсэн анхны улс. Бусад орны тухайд банкны болон бусад системээр дамжуулдаг. Харин Монгол Улс бие даасан систем хийж чадсан. Азийн бүс нутгуудаас сайн туршлагаа хуваалцаач гэсэн санал ирж байгаа юм билээ. Тэгэхээр үүнийг Монгол Улсын Засгийн газар буцалтгүй тусламжаар Азийн бүс нутагт нэвтрүүлбэл дахин туршлага болно. Дэлхий дээр санал зөвлөлддөг, олон улсын төвшинд технологио хуваалцах гарцыг бий болгох хэрэгтэй. Миний хувьд Тайвань, Словак улсын технологийн салбарыг судалж байсан. Тэд дотооддоо амжилттай нэвтрүүлсэн системийг гадны улс оронд нэвтрүүлэх боломжийг бүрдүүлэн сурталчилгаа сайн явуулдаг. Энэ нь дотоодын амжилт дэлхийн хэмжээнд үнэлэгдэхийн зэрэгцээ улсын нэр хүнд болон технологийн салбарт маш том дэвшил болж эдийн засгийн хөшүүрэг болгох боломж. ТОГЛООМЫН ДҮРЭМ ТОДОРХОЙГҮЙ Мэдээлэл технологийн салбарыг хөгжүүлэхийн тулд ашиглах, зохион байгуулалт хийх шилдэг удирдагч дутагдаж байна. Банкны салбарт өөрийн бие даасан хууль байгаа учраас хөгжсөн. Харин манай салбарт хууль эрх зүйн орчин бүрдээгүй. Тэгэхээр программ хангамжийн салбарт Цахим засаглалын тухай хуультай байх учиртай. Эстони улсад Цахим засаглалын тухай хууль нь малгай хууль болдог бөгөөд түүнийг дагаад таван дэд хууль батлагдсан байдаг. Би эдгээрийг англи хэлнээс орчуулсан байгаа. Гэхдээ цахим мөнгөний тухай, хувь хүний мэдээллийн аюулгүй байдал, цахим гарын үсэгний тухай хуулийг нь салгаж байгаад баталсан. Тэр дунд хувь хүний мэдээллийн аюулгүй байдлыг хуульчилсан байдаг учраас мэдээллийн технологийн аюулгүй байдлыг хангаж болох юм. Тиймээс манай улс цахим засаглалын малгай хуулиа батлах хэрэгтэй. Эх сурвалж: “Зууны мэдээ” сонин